Har nyss gjort müslikakor för första gången. :) Jag följde inte exakta mått vilket inte behövs. Det är bara att blanda  i det man har hemma och tycker är gott. Gott och snabbt mellis ;) 
 
Jag hade i:
-havregryn
-majsmjöl
-linfrön
-sesamfrön
-solrosfrön
-mandlar,
-pumpakärnor
-hasselnötter
-cassewnötter
-kokosflingor
-pinjenötter
-russin
-daddlar
-honung
-olja
-vatten
 
Ställ ugnen på 175 grader. Hacka nötterna och blanda sedan alla ingredienser tills det blir "grötigt". Häll i mer vätska om det blir för smuligt. Jag värmde även russin, dadlar och vatten i en kastrull innan jag blandade ner det så det skulle blir lite mer klibbigt. 
Häll sedan smeten i en ugnssäker form, forma den så den blir så stor och tjock som du vill ha den och sätt in i ugnen i 15 min.
 
Jag smälte även mörk choklad och bredde på kakan när jag tagit ut den ut ugnen. Sedan ställde jag den i kylskåpet tills chokladen stelnat och delade sedan kakan i avlånga bitar och slog in i folie.
 
Chokladen som blev över blandade jag med russin och mandlar och la i knäckformar. Använd fantasin!
 
 
Svårare än så är det inte. ;) <3 Lycka till!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
müslikakor,

Kommentera

Publiceras ej